Reşat Ceylan; Ben Büyüdükçe O Da Büyüdü

666
Reşat Ceylan

Vecdi Uzun yazdı.

 

ben büyüdükçe o da büyüdü ve ben onu besleyince, o da gelişti

 

Sanata yönelmendeki etkenlerden biraz söz eder misin?

R. C: Aslında, sanata meyilli biri olarak doğdum. İçimde daima yoğun bir şekilde hissettiğim bir kavram oldu sanat. Kelimenin tam anlamıyla “ben büyüdükçe o da büyüdü ve ben onu besleyince de o da gelişti” diyebilirim. Beni sanata yönelten sebep onu hissediyor oluşum ve benim bir parçam olması. Hem de çok büyük bir parça. Şöyle de bir durum var; insan ruhuna sanat şarabından sadece bir damla damladığında, insan, içinde yavaş yavaş bir şeylerin kıpırdanmaya başladığını hisseder ve artık eskisi gibi olamaz. Çünkü sanat kişiyi kendi etkisi altına almaya başlamıştır ve olması gerektiği gibi yoğurur. Onun çevreye, doğaya, dünyaya bakış açısı yavaş yavaş değişir. Gerisi kendisine kalmıştır ister devam eder ister sonlandırır ama yine de kendisinde sanatın izi her daim kalır. Bu durumu yaşayan biri istese de istemese de sanata herhangi bir şekilde yönelir.

Sanat gereklidir çünkü; yaşamı anlamlı kılar. Sanat güzeldir çünkü estetiğe dair birçok ideanın müjdecisidir. Bunları keşfeder ve keşfettiği güzellikleri insanlara sunar. Her sanatçı, kendi perspektifini yansıtır ve insanlara, yeni ufuklar açar. Sanatını yaptığı zaman, fazla enerjisini boşaltabildiği için kendisini daha iyi hisseder.

Reşat Ceylan

Resim yaparken hangi konu üzerine yoğunlaştın?

R. C: İnsan, içinde yaşadığı toplumun yaşama biçiminin, teknolojik gelişmelerin ve ilkelliğin, gelenek ve göreneklerinin, siyasal ve ekonomik düzen ile birlikte düzensizliğin, dinsel inançların, illüzyonların, doğal ve yapay çevrenin etkisi altındadır. Bunlara göre düşünceleri, duyguları, karakteri ve dolayısıyla da yaşamı şekillenir. Bütün bu saydıklarım, içinde yaşadığımız gerçek dünya hakkındaydı. Bir de; resimlerimde var ettiğim kendi kuralları olan bir dünya var. En önemli kuralı; “e(+)ki” kuralıdır. Hem gerçek dünyaya çok benziyor hem de gerçek dünyadan çok ayrı. Burada görünmeyen soyut kavramların görünür olma durumu var. İnsan figürleri gerçek dünyadaki insanların formunda fakat onları kuşatan kavramlar kargaşası, soyut olmasına rağmen görünüyor. Bu kavramlar insanları doğal gerçekliğinden zaman zaman uzaklaştırarak onları farklı gösteriyor. Mesela, insan portresine baktığımız zaman bazı bölgeleri en ince detayına kadar doğal gerçekliğini koruyorken bazı bölgeleri ise soyut kavramların etkisiyle farklı renklerde ve soyut görünüyor.

Yaşayan tüm canlılar ve nesneler etki altındadır. Etki, onlara kısmen hakim olup, yön veriyor. Resimlerimde, daha çok insanları çalışıyorum. Çizdiğim figürleri, özgür bırakmıyorum. Her zaman, etki kavramının içinde resmediyorum. Etki kavramı, aslında iyi-kötü her şeyi içinde taşıyan bir kavramdır. Çizdiğim figürler, üzerlerinde etkiyi taşıdıkları için dolayısıyla her şeyi taşımış oluyorlar.

Reşat Ceylan

Reşat Ceylan

Reşat Ceylan

 

YORUMLAR